trailer of camionette huren

Welke trailer voor mijn paard? Zo maak je de juiste keuze

Inhoud van deze post

Als paardeneigenaar of ruiter kom je vroeg of laat voor de keuze te staan: een trailer of camionette kopen of huren. En de eerste dingen waar de meeste mensen naar kijken? Dat zijn vaak de prijs, het rijgemak, of er opbergruimte is voor zadels, of er reclame op kan, of je er één of twee paarden in kwijt kan… Allemaal begrijpelijke en praktische afwegingen.

Maar wat ik in de praktijk vaak zie, en wat helaas te weinig besproken wordt, is dat niet elk paard zich even goed voelt in elk type vervoer. Je keuze voor een trailer of camionette zou dus niet alleen mogen afhangen van jouw voorkeur, maar ook van wat jouw paard nodig heeft om vlot en met zo min mogelijk stress te laden.

Want ja, er zit wel degelijk een verschil in hoe paarden reageren op een klassieke trailer, een paardencamionette (zijlader) of een vooruitlader met paal. En het laatste wat je wil, is investeren in een dure oplossing waar je paard elke keer met vier voeten vastgelijmd staat voor de laadklep.

In deze blog wil ik mijn ervaringen met je delen, gebaseerd op de vele paarden die ik heb geholpen bij trailerladen. Niet met de bedoeling om je af te schrikken, maar juist om je inzicht te geven. We beperken ons tot:

  • De klassieke 1,5 of 2-paards trailer
  • De tweepaardstrailer met vooruitloper en paal in het midden
  • De paardencamionette (zijlader)
  • En jawel, ook mijn persoonlijke favoriet

 

Geen grote camions vandaag, daar lopen de meeste paarden wel vanzelf op. We focussen ons op de keuzes waar de meeste eigenaars tussen twijfelen, met als centrale vraag: welke trailer is het meest geschikt voor mijn paard?

 

De klassieke trailer: comfortabel of net te krap?

Veel paardeneigenaars kiezen voor een klassieke 1,5 of 2-paards trailer. Logisch ook, het zijn de meest voorkomende types, makkelijk te vinden op de tweedehandsmarkt. Maar wat vaak vergeten wordt, is om ook te kijken of de trailer wel past bij de maat van je paard.
 

Past jouw paard wel in de trailer?

Een veelvoorkomende fout is dat de afmetingen van de trailer niet afgestemd zijn op het formaat van je paard. Zeker bij grotere paarden gebeurt het vaak dat een standaardtrailer te laag is of dat het paard letterlijk tussen de stangen geklemd staat. Dat zorgt voor ongemak, hoofdstoten, minder balans en een verhoogd risico op paniekgedrag.
 
👉 Aandachtspunt: kies bij grote paarden dus voor een hoger en/of ruimer model trailer. En meet dit ook effectief uit vóór je beslist.
 
 

Wat zijn de voordelen van een klassieke 2-paards trailer?

Recht inladen

Je paard kan recht vooruit de trailer inlopen. Dat is makkelijker dan een bocht maken zoals bij een camionette en het voelt ruimer aan. Ook als je een 2de paard zou laden is het veel makkelijker als je recht vooruit de trailer op kan lopen.
 

Ruimtegevoel

Bij moeilijke laders kan je het tussenschot weglaten en werken met een lange voor- en achterstang. Je paard krijgt dan de volledige breedte van de trailer en kan zelf een positie kiezen die hem helpt balans te houden.
 
Let op: het is een misverstand dat een tussenschot meer balans geeft. Hoe meer ruimte, hoe beter je paard zijn balans kan vinden.
 

Hellingshoek van de klep

Bij de meeste modellen is de laadklep niet te steil. Als je kan kiezen, ga dan voor een trailer waarvan de klep laag aan de grond komt (zonder ‘pootjes’ eronder). Zo heb je geen hoge opkant en verklein je de kans dat je paard zich mistrapt.
 
 

Wat zijn de nadelen van een klassieke trailer?

Smalle doorgang met tussenschot

De ingang lijkt erg smal als het tussenschot erin zit, wat voor veel paarden een mentale drempel vormt.
 

Minder veilig door voorstang bij onzekere paarden

Een paard dat niet graag alleen is of nog te weinig ervaring heeft met transport, kan in paniek over de voorstang proberen te klimmen. Dat levert gevaarlijke toestanden op die je absoluut wil vermijden.
 

Richting van het transport

In een klassieke trailer staat je paard met het hoofd in de rijrichting, maar dat is net een moeilijke houding om goed te kunnen blijven staan tijdens het rijden. Schuin of achterstevoren is voor paarden veel natuurlijker en stabieler.
 

Negatieve ervaring met druk achteraan

Als een paard in het verleden in de trailer is geduwd of getrokken met lijnen, strobalen of met een zweep, dan kan het vasthaken van de achterstang opnieuw spanning oproepen. Zelfs het moment dat jij naar de klep wandelt, kan al genoeg zijn voor een paniekreactie.
 

Onder de achterstang terechtkomen

Paarden met veel angst kunnen in paniek achteruit schieten en onder de achterstang terechtkomen.
 
👉 Belangrijke tip: Maak je paard pas vast nadat de laadklep dicht is. En maak hem bij aankomst eerst los vóór je de klep opent. Zo vermijd je dat ze in paniek nog harder gaan trekken omdat ze nog vasthangen.
 
 

Praktische tips vanop het terrein

  • Oefen altijd op voorhand. Laat je paard stap voor stap wennen aan het transport. Begin zonder tussenschot of voorstang en bouw langzaam op.

 

  • Moeilijke lader met een verleden? Oefen expliciet op beweging rond de achterhand. Laat je paard wennen aan de beweging van een persoon of stang achter hem, zonder meteen te sluiten.

 

  • Trailer aanpassen? Ja! Als je paard moeilijk laadt, haal het tussenschot eruit en werk met een lange, doorlopende stang. Dat biedt je paard meer bewegingsvrijheid en meer rust.
 
Los van het type trailer mag je absoluut ook niet onderschatten hoeveel (onbewuste) fouten er nog worden gemaakt bij het laden. Zaken waardoor je het voor je paard nog moeilijker maakt. Lees hier meer over in het artikel 5 veelgemaakte fouten bij trailerladen.

 

Een klassieke trailer is dus een prima keuze als je weet waar je op moet letten en hoe je je paard hierin kan begeleiden. Te vaak zie ik dat mensen de standaardopstelling gebruiken, zonder af te stemmen op wat het paard nodig heeft.
 
Is je paard niet gewoon om vervoerd te worden? Dan is een gewone trailer niet automatisch veilig genoeg. Denk aan de risico’s op springen over de voorstang of achteruit schieten onder de stang.
 
Werk je met een trailer? Oefen dit dan stap voor stap op voorhand. En zeker: sluit verlatingsangst uit om paniekmomenten te voorkomen (dit geldt voor elk type transport waar je je paard alleen zou vervoeren)
 
nadelen trailer paard

Tweepaardstrailer met paal en vooruitloper: handig of net hinderlijk?

Naast de klassieke trailer zie je ook steeds vaker tweepaardstrailers met een vaste paal in het midden en een deurtje met klep langs voor, ook wel de vooruitloper genoemd. Je paard kan in deze trailers dus niet alleen recht inlopen, maar ook langs voor weer naar buiten stappen, zonder dat je zelf achter hem of haar moet kruipen om de stang los te maken.
 
Klinkt handig? Dat is het ook, maar niet voor elk paard. En net als bij een klassieke trailer is het belangrijk om ook hier goed na te denken of dit model wel past bij de afmetingen van je paard.
 

Wat zijn de voordelen van dit type trailer?

Recht inladen

Je paard kan net als bij de klassieke trailer recht naar binnen stappen. Dat geeft een gevoel van overzicht en is motorisch eenvoudiger dan een zijwaartse beweging.
 

Vooruit uitladen

Dit is misschien wel het grootste voordeel van dit type trailer. Zeker bij noodgevallen of bij paarden die niet graag achteruit lopen, is het erg handig dat je je paard via een klepje langs voor naar buiten kan begeleiden. Ook voor oudere paarden of dieren met achterhandproblemen is het lichamelijk makkelijker om voorwaarts naar beneden te lopen dan schuin achteruit.
 

Flexibeler met tussenschotjes

In plaats van één groot tussenschot zoals in veel klassieke trailers, heb je hier meestal twee kleinere schotjes. Die kan je diagonaal open- en dichtklappen, waardoor je de doorgang vlotter kan aanpassen aan jouw paard. Zeker bij het inladen of het voorwaarts uitstappen biedt dat meer controle.
 

Aanpasbare ruimte voor moeilijke laders

Een bijkomend voordeel van deze trailers is dat je ze vaak kan ombouwen tot één grote open ruimte. De paal in het midden kan volledig verwijderd worden, waarna je lange stangen vooraan en achteraan kan laten installeren. Zo krijgt je paard meer ruimte om te laden en zijn balans te bewaren tijdens het vervoer.
 
En het grote pluspunt: je houdt toch nog altijd het laadklepje langs voor, zodat je paard ook bij deze opstelling voorwaarts kan uitstappen.
 
 

En de nadelen dan?

De paal in het midden

Het lijkt een klein detail, een smal metalen paaltje in het midden van de trailer, maar voor veel paarden maakt dit een wereld van verschil. Vooral gevoelige of onzekere paarden blokkeren precies op het moment dat ze met hun schouder langs die paal moeten passeren.
 
Dat lijkt misschien raar als mens, maar voor een paard is dit een plots “obstakel” middenin zijn smalle doorgang. En net op het moment dat ze nog twijfelen of ze willen laden, krijgen ze dat extra gevoel van beperking.
 
Resultaat: veel paarden die moeilijk laden, haken net daar af. Ze stoppen, twijfelen of lopen achteruit.
 

Beklemmend gevoel

Door die paal in het midden kan je het tussenschot niet volledig openschuiven zoals bij een klassieke trailer. Dat maakt de laadopening kleiner en het ruimtegevoel beperkter, net iets wat bij moeilijke laders juist zo belangrijk is.
 

De andere nadelen? Die zijn vergelijkbaar met de klassieke trailer:

  • Smalle doorgang
  • Voorstang = risico bij paniek
  • Richting van transport (je paard staat met het hoofd in de rijrichting, wat fysiek moeilijker is)
  • Negatieve ervaring met druk achteraan
  • Risico om onder de achterstang te komen
 
Voor meer uitleg over deze nadelen verwijs ik graag naar de vorige paragraaf over de klassieke trailer. Daar leg ik ook uit waarom je je paard best pas vastmaakt na het sluiten van de laadklep en eerst losklikt voor je opent bij aankomst, essentieel bij paniekgevoelige paarden.
 
 

 

Wanneer is deze trailer wel een goede keuze?

  • Als je paard al ervaring heeft met laden en rustig blijft tijdens transport
  • Als jij zelf graag meer veiligheid hebt door niet achter je paard te moeten staan bij het uitladen
  • Als je regelmatig met paarden werkt die moeilijk achteruit stappen of fysiek beperkt zijn
 
Twijfel je? Probeer dan eerst te oefenen met dit type trailer zonder meteen te vervoeren. Zo leer je of je paard zich comfortabel voelt met die paal in het midden.
 
Wil je wekelijks tips & inzichten ontvangen over paardengedrag, spanning en trailerladen? Schrijf hieronder in voor elke week een nieuw inzicht waardoor je nog meer tools gaat hebben voor een topteam met je paard.
 

Paardencamionette (zijlader): praktisch en comfortabel, of toch niet voor elk paard?

Wanneer mensen voor het eerst paardentransport willen huren, kiezen ze vaak automatisch voor een paardencamionette (zijlader). En dat is begrijpelijk: je hebt geen apart rijbewijs nodig en het voelt comfortabeler aan om mee te rijden dan met een trailer. Maar net als bij trailers is het ook hier belangrijk om rekening te houden met wat jouw paard nodig heeft om veilig en ontspannen vervoerd te worden.
 

Wat zijn de voordelen van een paardencamionette?

Vervoer achterstevoren = betere balans

In een paardencamionette staat je paard met zijn billen in de rijrichting. Dat maakt het veel makkelijker om zijn evenwicht te bewaren tijdens het rijden. Fysiek is dit minder belastend, vooral op bochtige of hobbelige wegen.
 

Geen stangen = meer veiligheid bij paniek

Zeker als je paard alleen moet blijven staan op wedstrijd of op een event, is een goed afgesloten camionette veiliger dan een trailer. Er zijn geen voor- of achterstangen waar je paard zich kan overzetten of aan verwonden bij paniekmomenten onderweg.
 

Afgesloten schot = extra bescherming

Let op: niet elke camionette heeft een volledig gesloten schot (hengsten uitvoering). Sommige modellen hebben een halfopen afscheiding, waar paarden bij paniek overheen kunnen geraken.
 
Kies dus voor een camionette met een volledig gesloten schot, vaak in twee delen: een groot schot gecombineerd met een klein schotje.
 

Hulp bij het laden via achterdeurtje

Veel paardencamionetten hebben een achterdeur achteraan. Die is handig om je paard te begeleiden tijdens het laden. Een tweede persoon kan dan in deze opening gaan staan met een target of een snackje. Dit helpt zeker bij paarden die moeite hebben om de bocht te maken.
 

Betere wegligging

Camionettes liggen vaak stabieler op de weg dan klassieke trailers, wat vooral bij langere ritten een verschil kan maken in het comfort voor je paard.
 

Grote ruimte bij solo-vervoer

Je kan ervoor kiezen om het tussenschot weg te nemen of te verschuiven en je paard alleen te vervoeren in een grote open ruimte. Zo krijgt hij of zij meer bewegingsvrijheid, al wordt dit in de praktijk nog maar weinig toegepast. Ook handig bij een merrie met veulen.
 
 

Wat zijn de nadelen van een paardencamionette?

Bocht maken bij het laden

In tegenstelling tot een trailer, waar je paard recht naar binnen kan lopen, moet hij bij een camionette een korte bocht maken. Dat is motorisch moeilijker en mentaal lastiger, zeker omdat je paard recht op een dichte wand kijkt bij het instappen.
 
👉 Dit moet je actief aanleren, verwacht niet dat je paard dit vanzelf snapt.
 

Steile laadklep met hoge opkant

De laadklep van een camionette is vaak steiler dan die van een trailer en heeft meestal ook een hogere opkant. Dat is vooral lastig voor paarden die twijfelen of onder spanning staan. Als ze dan snel achteruit gaan tijdens het laden, kunnen ze zich makkelijk bezeren op de steile klep.
Zorg dus voor goede oefening op het bochtje én de klep voor je vertrekt.
 

Moeilijker bij het laden van twee paarden

Voor het tweede paard wordt het nog lastiger: om in de voorste laadplek te geraken, moet die een nog scherpere bocht maken en in een ruimte stappen die visueel erg krap lijkt. Als je dit niet oefent, loop je risico dat het tweede paard weigert of gespannen de camionette instapt.
Zodra ze dit kennen, gaat het vlot, maar het is absoluut geen vanzelfsprekendheid.
 

Kleiner en minder uitnodigend

De ingang van een camionette is kleiner en minder uitnodigend dan die van een trailer. Dat komt omdat paarden recht op een wand lopen zodra ze binnenstappen. Ze lijken letterlijk te denken dat ze daar niet in kunnen, ze weten namelijk nog niet dat ze die bocht moeten maken.
 

Extra voordeel voor gevoelige laders

Heb je een paard dat in het verleden met veel druk is geladen in een trailer (denk aan lijnen achter de billen of een duwende aanpak)? Dan kan een camionette een fijne oplossing zijn. Doordat het afsluiten van de laadruimte langs de zijkant gebeurt, voelt dat minder bedreigend aan dan wanneer je langs achter moet sluiten met een stang of klep. Voor veel paarden maakt dat echt het verschil.
 
Nog een voordeel bij het laden: je kan het tussenschot naar buiten openzetten, waardoor je automatisch één gesloten zijkant naast de laadklep hebt. Zo vermijd je dat je paard tijdens het laden zijwaarts naast de klep zou lopen, vooral handig bij onzekere of onervaren paarden.
 

Wanneer is een paardencamionette een goede keuze?

  • Als je geen BE-rijbewijs hebt (afhankelijk van het gewicht) of liever zonder trailer rijdt
  • Als je paard bewegingen langs achter moeilijk vindt
  • Voor betere balans tijdens het transport dankzij de achterstevoren positie
  • Als je paard nog niet veel ervaring heeft met vervoer (het oplopen is moeilijker dan bij een gewone trailer, maar het afsluiten en het transport zelf zijn vaak makkelijker)
 
Oefen altijd eerst op het oplopen en het maken van de bocht, voor je de weg opgaat. Zo zorg je ervoor dat je paard begrijpt wat er van hem verwacht wordt en vermijd je spanning onderweg.
 

 

Een voorwaarde die voor elk type trailer geldt: Weet goed waar je mee bezig bent en hoe je jouw paard kan helpen bij twijfel. Ik hoop dat ik je daar niet meer van moet overtuigen en anders lees zeker dit artikel Leren trailerladen: één van de beste investeringen voor je paard
 
paarden camionette huren

Mijn favoriete trailer: los, ruim en zonder beperkingen

Als ik zelf mag kiezen welk transport ik het fijnst vind voor paarden, dan is dat zonder twijfel een trailer die de voordelen van een klassieke trailer en van een paardencamionette (zijlader) combineert.
 
Ik kwam hiermee in contact tijdens een bijzondere opdracht: ik ging een paard helpen bij het laden , eentje die ik eerder al twee keer begeleid had bij een verhuis. De nieuwe eigenaars gingen met hun hele gezin én hun paarden verhuizen naar Spanje. Omdat één van de paarden moeilijk laadde, vroegen ze me om te helpen. Niet alleen om het paard veilig op transport te krijgen, maar ook om de reis zo ontspannen mogelijk te laten starten. Een lange rit zoals deze, twee dagen onderweg, wil je niet beginnen met te veel stress.
 
We bekeken samen welke vervoersopties er bestonden en de eigenares had een fantastische transporteur gevonden: iemand die zijn eigen trailers ontworpen heeft, met comfort voor het paard op de eerste plaats.
 
 

Een trailer met het beste van twee werelden

Deze trailer is eigenlijk een zijlader, maar dan in de vorm van een trailer, geen camionette dus. En dat combineert het beste van beide systemen:
 
  • Geen stangen: dus geen risico op vastzitten of paniekmomenten bij het sluiten
  • Mogelijkheid om je paard los te vervoeren, zelfs met twee tegelijk
  • Ruimte en keuzevrijheid: paarden kunnen zelf kiezen hoe ze willen gaan staan: achterstevoren, diagonaal, naast elkaar in dezelfde richting of gekruist…
  • Een achterdeurtje: handig voor extra begeleiding of hulp bij het laden
 
Wat ik hier zo sterk aan vind: er zijn geen beperkingen, geen harde afscheidingen, geen geforceerd staan. De paarden hebben ruimte, kunnen contact houden met elkaar en kunnen zelf hun balans zoeken tijdens het rijden.
 
Je ziet en voelt aan alles: dit is ontworpen vanuit het welzijn van het paard.
En hoewel je ook een tussenschot kan installeren als dat nodig is, zie ik dit systeem als de meest aangename vorm van transport voor een paard. Zeker voor langere ritten of gevoelige dieren die eerder negatieve ervaringen hadden, maakt zo’n trailer echt een wereld van verschil.
 
Momenteel is deze specifieke trailer nog enkel via een vervoerder in Nederland beschikbaar, maar wie weet binnenkort ook in België, ik heb alvast de vraag gesteld!

 

Hieronder voeg ik een foto toe van deze trailer, samen met een link naar de website van de leverancier. Zo kan je zelf ontdekken waarom dit type trailer voor mij met stip op nummer 1 staat. Ik vermeld deze omdat ik enorme fan ben omwille van het transport gecombineerd met paardenwelzijn (ik verdien hier geen geld mee, ik hoop gewoon dat meer paardeneigenaars open staan voor deze manier van vervoer)
 

Hulp nodig bij trailerladen?

Woon je in de regio Antwerpen? Dan kan je bij mij terecht voor een kennismakingsles trailerladen aan huis.
 
Woon je buiten de regio? Dan is het heel leuk om een workshop trailerladen te organiseren.
Ideaal om de basis onder de knie te krijgen, de aandachtspunten te leren bij het laden en te weten wat je kan doen als je paard twijfelt of blokkeert. Interesse? Neem hiervoor contact met me op.

Training aanvragen